Choroba de Quervainova, morbus de Quervain

Morbus de Quervain je onemocnění šlach, při kterém dochází k dráždění šlach svalů musculus abduktor pollicis a extensor pollicis brevis v oblasti bodcovitého výběžku kosti vřetení (processus styloideus radii) na palcové straně zápěstí, kde tyto šlachy probíhají kostně-vazivovým kanálkem. Při otoku šlachy se tyto dráždí o kanálek a způsobují bolesti.

Příznaky

Pacient přichází pro bolesti v oblasti processus styloideus radii (palcová část dolní strany vřetenní kosti) Obr. 1. Udává omezení pohybů v palci, bolestivost při odtažení palce, či při stisku. Je omezena svalová síla při stisku ruky. Typickým testem je bolestivost při zatahání za palec v ulnární dukci zápěstí (úklon na malíkovou stranu) tzv. Finkelsteinův test. Obr. 2.

Terapie

V počátečních stadiích je možné znehybnění dlahou s následnou rehabilitací. Může pomoci podání nesteroidních antirevmatik, ať už místně, nebo v tabletách. U těžších stadií je možní provést obstřik kortikoidy do okolí šlach, respektive do oblasti kanálku, což vede k ústupu otoku a obtíží.  Nikdy nesmí dojít k aplikaci obstřiku do šlachy, neboť hrozí její ruptura (prasknutí). Ze stejných důvodů by se obstřiky neměly opakovat. Při přetrvávání obtíží se provádí operační uvolnění šlach v kostěně- vazivovém kanálku.

Choroba de Quervainova

obr.1

Finkelsteinův test

obr.2

16.01.2016

Ve dnech 10.-12. 2015 proběhlo v Orlandu na Floridě celosvětové sympozium zabývající se moderními trendy v operacích endoprotéz kolenních, kyčelních a ramenních kloubů. Tohoto sympozia se zúčastnil i garant těchto webových stránek doc. MUDr. Jaroslav Pilný, Ph.D., který měl možnost sledovat vystoupení předních světových odborníků věnujících se problematice náhrad kloubů. Setkání bylo velice podnětné a jeho závěry bude moci realizovat na svém pracovišti.