Poškození chrupavek kosti holenní a stehenní (Gonartróza, artróza či chondropatie kolenního kloubu)

Chrupavka je tkáň, která pokrývá kloubní konce kostí. Její struktura je elastická, čímž umožňuje výrazné snížení tření kontaktních ploch. Jde o strukturu, která se neustále přestavuje, tak tímto mechanismem dochází k reparaci poškozené chrupavky.  Pokud zátěž na ni kladená je větší než regenerační schopnosti, nebo sníží-li se schopnost regenerace chrupavky, dochází k převaze poškozování a to se projeví snížením její výšky, někdy až na kost. Kost pod chrupavkou na to reaguje bolestivostí. Drobné částečky chrupavky v kloubu dráždí kloubní výstelku, to se projeví zmnožením tekutiny v kloubu.

Nejčastější je přetížení při nadměrné hmotnosti, přetěžování například při běhu po tvrdém povrchu. Projevuje se častěji u starších jedinců, u kterých regenerace chrupavek není již tak rychlá jako u mladých jedinců. Vliv mají i předešlé hnisavé záněty kloubu, zlomenina kostí pod chrupavkou, či ruptury menisků operované i neoperované, kdy meniskus neplní svoji funkci tlumení nárazů a dochází k přetížení části chrupavky na straně poškozeného menisku. Velmi často se vyskytují u lidí s nadváhou, kdy opět regenerace chrupavky je pomalejší než její ničení při nadváze. Svůj význam mají i vrozené deformity kolen. U nohou tvaru „X“ (valgózní), je přetížena zevní strana kolenního kloubu, u tvaru „O“ (varózní) je přetížena část vnitřní.

nahr.kolene2

Příznaky: Gonartróza se projevuje bolesti na poškozené straně kloubu. U časných stadií, při prvních krocích (rozejití), kdy mluvíme o tzv. startovacích bolestech. Bolesti se mohou stupňovat při chůzi ze schodů. Mohou být přítomny otoky po zátěži. Pacient má často koleno napplněné žlutavou (serózní) tekutinou.

Zjištění onemocnění: Poškození chrupavek se projevuje postupně narůstajícími bolestmi kloubů. Úraz nemusí být přítomen, nebo je popisován dlouho před vznikem obtíží. Těžší stadia se mohou prokázat na RTG. Pokud jde o lehčí stadia, jsou prokazatelná při artroskopii, při které se zjistí i rozsah a stadium poškození. Artroskopie může odhalit i případná poškození menisků či jiných struktur a zároveň je ošetřit.

Léčba: Gonartróza je onemocnění, u kterého je primární příčinou přetížení kolenních kloubů. Proto i terapie by měla začínat úpravou režimu. Je nutná úprava váhy, případně snížení přetěžování kloubů úpravou režimu (omezení chůze a její nahrazení jízdou na kole), případně odlehčená chůze o berlích. Pokud jde o povrchové defekty, stačí odlehčení několik týdnů. Velký význam má posilování stehenního svalstva oblasti stehna a udržování pohybů v kolenním kloubu rozcvičováním, které stabilizuje kloub a zabrání patologickým pohybům. Svůj vliv na léčbu enartrózy má i elektroléčba. V těžších stadiích je na místě medikamentózní terapie nesteroidními antirevmatiky k tlumení bolesti a otoku. Další skupinou jsou takzvaná chondroprotektiva, což jsou léky podporující regeneraci chrupavky. Tyto léky se podávají jak intraartikulárně (injekcí do kloubu) nebo v tabletách. Jejich účinek je však indikován jen na přesně určené druhy postižení chrupavek. U těžkých stadií už nemají velký efekt. Dobrý efekt, zejména u lehčích poškození chrupavky má artroskopické vyšetření a ošetření chrupavek. Jeho význam je i v tom, že přesně zhodnotí stav chrupavek a dalších struktur v koleně a na základě všech zjištění dokáže určit další perspektivu terapie. U těžkých poškození chrupavky je možné provést osteotomii v oblasti kolene, pomocí které se například při deformitě kolene do „O“ srovná osa kloubu, nebo se nahradí jen část kolene (hemiartroplastika kloubu). U těžkých stavů je pacient indikován k totální náhradě kolenního kloubu.

náhr. kolene1

Chrupavka čéšky (pately)

Mechanizmus poškození:

1. přímým nárazem na patelu způsobí vyražení chrupavky

2. při ochabnutí stehenních svalů (dlouhodobá fixace) se mění postavení pately v "žlábku" stehenní kosti. Tím se mění výživa chrupavky a dochází k jejímu mechanickému poškození. Predispozicí je specifický tvar pately, kdy tato má tendenci k vykloubení /subluxaci či luxaci/ na zevní stranu.

Výskyt:  -po nárazech a pádech na kolenní kloub

- po delší imobilizaci např. v ortéze či sádrové fixaci, dochází k ochabnutí svalů stehenních a hlavně čtyřhlavého svalu stehenního (m. quadriceps femoris), tím se mění postavení čéšky proti kosti stehenní a mění se její výživa a následně i schopnost regenerace.

-po jednostranném posilování stehenních svalů

- při vědomém či podvědomém šetření jedné dolní končetiny po úrazech kolenního kloubu nebo jiných kloubů dané končetiny

Příznaky: -bolestivost pod čéškou při dřepu, jízdě na kole či při delším sezení s ohnutým kolenem (v kině) -úleva při natažení kolenního kloubu

-otoky kolenního kloubu po zátěži

Zjištění: - bolestivost při tlaku na patelu

-artroskopické vyšetření kdy je možné posoudit rozsah a stadium poškození chrupavek

- u pokročilých stavů při RTG vyšetření

Terapie: -řízené posilování stehenních svalů (izometrické, zvedání napnuté dolní končetiny, omezení dřepů, jízdy na kole

- aplikace léků tlumících bolestivost a otok

- elektroléčba, magnetoterapie

- u rozsáhlých hlubokých defektů až na kost - operační řešení.

Prevence: izometrické cvičení stehenních svalů i ve fixaci, posilovaní a protahování  stehenních  svalů

nahr.kolene3nahr.kol.4

Příbuzné články: