Rehabilitace ramenního kloubu

S rehabilitací po úrazech ramene je vhodné začít, jakmile to stav dovolí. Vždy je nutné zvažovat, zda jde o úraz, či o stav po operaci. K fixaci ramenního kloubu se používají většinou ortézy Obr. 1., abdukční dlahy či válce Obr. 2., nebo jen šátkový závěs.  Již po operaci či úraze bráníme  rozvoji otoku tím, že rameno intenzivně chladíme. Led zabalený do látky (žínky) přikládáme na ramenní kloub, což vede i k rychlejší resorpci otoku či krevního výronu.   Pozor, nesmí přijít do kontaktu s kůží, aby nedocházelo k omrzlinám. Případné bolesti tlumíme nesteroidními antirevmatiky, jak celkově (léky), tak lokálně (masti, gely, krémy, spreje). Rehabilitaci je třeba vždy konzultovat s ošetřujícím lékařem, ten upřesní způsob a rozsah pohybů, které jsou pro rehabilitaci bezpečné a též určí sílu, kterou je možné cvičit. Rehabilitace po úrazech ramene zahrnuje cvičení celé horní končetiny, včetně loktu, zápěstí a prstů, ale taktéž svalů zádových (mezilopatkových) a cvičení páteře. Žádné cvičení není vhodné provádět přes bolest, neboť vede k reflexním obranným mechanismům organismu, zvýšení bolesti a rozvoji otoku, což může rehabilitaci výrazně prodloužit.

obdukcni dlahaválec

obr.1                                                                                                          obr.2

 

Tlakové masáže ramenního kloubu

Při úrazech v oblasti ramenního kloubu „sestupuje“ vzniklý otok a krevní výron po paži do oblasti loketního kloubu, kde se postupně odbarvuje. Masáž je třeba provádět jak v oblasti ramenního kloubu, tak paže a loktu. K masírování je vhodné použít molitanový míček, kterým postupnými krouživými pohyby masírujeme celé rameno a paži. Síla masáže by neměla vyvolávat bolest. Masáže můžeme provádět, i pokud je rameno fixováno ortézou. Cvičíme 2 x denně ve dvou sériích. Obr.3.

tlak masaz

obr.3

 

Cvičení svalové síly deltového svalu

Během fixace dochází k oslabení svalové síly nejen svalu deltového, ale i ostatních svalů. Cílem tohoto cvičení je udržení svalové síly svalů oblasti ramenního kloubu. Horní končetinu zvedneme do upažení asi 60 stupňů a držíme 10 sekund. Následuje uvolnění. Cvik cvičíme 3 x denně po 4 sériích. (Cvik je možné provádět, pokud o stav po sutuře manžety rotátorů). Obr. 4. 

rameno - REH 1

obr.4

 

Cvičení svalové síly zádových svalů (m.trapezius)

Posadíme se na židli a tlačíme obě ramena dozadu po dobu 10 sekund. Následuje uvolnění. Cvik cvičíme 3 x denně v sérii po 3 cvicích. Obr.5.

 

rameno RHB 2

obr.5

 

Cvičení svalové síly dvouhlavého svalu pažního (m. biceps brachii)

Ve fixaci se snažíme přitáhnout předloktí k paži, ale tak, aby nedošlo k pohybu. Napnutí držíme 10 sekund a následuje uvolnění. Cvik cvičíme 2 x denně v sérii po 3 cvicích. Obr.6.

rameno RHB 3

 obr.6

 

Cvičení svalové síly trojhlavého svalu pažního (m. triceps brachii)

Ve fixaci poraněný napíná svaly zadní strany paže, jakoby chtěl napnout horní končetinu v loketním kloubu, ale pohyb neprovádí. Napnutí držíme asi 10 sekund a cvičíme 2 x denně v sérii po 3 cvicích. Obr. 7.

 rameno RHB 7

obr.7

 

Zvedání ramen

Posadíme se vzpřímeně a zvedneme obě ramena směrem k uším. Výpon držíme po dobu 10 sekund. Při cvičení se snažíme dýchat pomalu a zhluboka. Cvik provádíme 3 x denně v sérii po 2 cvicích. Obr. 8.

rameno RHB 8

obr.8

 

Kroužení rameny

Posadíme se na židli jako při předchozím cviku a pomalu zvedneme ramena směrem k uším, pomalu přemísťujeme ramena dopředu dolů a dozadu (provádíme krouživé pohyby v ramenním kloubu). Cvik provádíme 3 x denně v sérii po 2 cvicích. Obr. 9.

 rameno RHB 9

obr.9

 

Pasivní rozcvičování ramene

Předkloníme se co možná do největšího předklonu, rameno necháme viset volně vlastní vahou směrem dolů a pomalými pohyby „mácháme“ paží nejprve ve směru předozadním a následně opačně. Velikost předklonu určuje rozsah možných máchavých pohybů. Mácháme pomalu v každém směru asi 20 sekund 2 x denně. Cvik by neměl vyvolávat bolest v ramenním kloubu. Obr. 10. 

rameno RHB 10

obr.10

 

Pohyby pomocí tyče

Ke cvičení použijeme tyčku délky asi 1m, delší vařečku nebo násadu od koštěte. Oběma rukama uchopíme tyčku asi 80 cm od sebe a postupně zvedáme obě ruce do předpažení. V krajní poloze, do které se nám podaří ruce zvednout, vydržíme asi 10 sekund. Následně spustíme ruce k tělu. Cvičíme 3 x denně v sérii po 3 cvicích. Obr. 11., 12.

rameno 11

obr.11

rameno RHB 12

obr.12

 

„Lezení“ prsty po zdi

Postavíme se čelem ke zdi a ruku poraněné končetiny opřeme o zeď ve výši, do které jsme schopni končetinu zvednout. Prsty postupně „lezeme“ po stěně směrem vzhůru. V krajní poloze, do které se dostaneme, můžeme ještě udělat dřep tak, abychom měli pocit tahu v ramenním kloubu, ale ještě necítili bolest. Cvičíme 2 x denně v sérii po 2 cvicích.  Obr. 13, 14.

rameno RHB 13  rameno RHB 14

obr.13                                                                                  obr.14

 

Cvičení vnitřní rotace

Posadíme se ke stolu, loketní kloub opřeme o desku a paži tlačíme dlaní směrem k desce stolu. V krajní pozici si můžeme pomoci druhou rukou do pocitu tahu v ramenním kloubu. V krajní poloze držíme asi 10 sekund. Cvičíme 3 x denně v sérii po 3 cvicích.  Obr. 15.

 rameno RHB 15

obr.15

 

Cvičení zevní rotace

Obdobně jako u předchozího cviku se posadíme ke stolu a loketní kloub opřeme o desku stolu. Paži se tentokrát snažíme tlačit hřbetem ruky k desce stolu (opačně než u předchozího cviku). V krajní poloze si dopomůžeme druhou rukou. Tah držíme 10 sekund a cvičíme 3 x denně po 3 sériích. Obr. 16.

rameno RHB 16

obr.16 




 






 

Novinky

03.01.2019

Vážení návštěvníci webových stránek www.ortopedie-traumatologie.cz, vzhledem k velkému pracovnímu vytížení se garant těchto stránek doc. MUDr. Jaroslav Pilný, Ph.D. rozhodl ukončit činnost diskusního fóra na těchto stránkách. S dalšími dotazy se proto obracejte na své ošetřující v daném oboru a praktické lékaře.

14.09.2018

Garantovi těchto stránek doc. MUDr. Jaroslav Pilný, Ph.D. vyšla začátkem měsíce září další kniha pod názvem ÚRAZY VE SPORTU a jak jim předcházet. Autor se svými spolupracovníky připravily publikaci, kde široké veřejnosti, sportovcům, jejich trenérům představují nejčastější úrazy a přetížení vzniklé při sportu. Představují základní postupy ošeření na sportovišti, principy lékařského ošetření a doby léčení. Práce se věnuje také rehabilitaci po úrazech a operacích. Samostatnou části jsou kapitoly věnované tejpingu.

31.01.2018

Garant těchto stránek doc. MUDr. Jaroslav Pilný, Ph.D. se ve dnech 10.2.-26.2.2018 se zúčastní jako člen lékařského zajištění sportovců ZOH 2018 v Jižní Koreji.

30.10.2017

Garant těchto stránek doc. MUDr. Jaroslav Pilný, Ph.D. zvítězil v konkurzu na docenta Ústavu anatomie Lékařské fakulty Univerzity Karlovy v Hradci Králové. Toto mu umožní kromě operování v Nemocnici Nové Město na Moravě ještě navíc předávat své zkušenosti studentům medicíny v přednáškách z klinické anatomie.

30.12.2016

Vážení návštěvníci webových stránek ORTOPEDIE-TRAUMATOLOGIE.CZ, ctění pacienti, dovolte mi, abych Vám jménem svým i jménem autorů těchto stránek poděkoval za přízeň v roce 2016 a popřál Vám vše krásné v roce 2017.

S úctou Jaroslav Pilný

Syndikovat obsah
 
 

Naši partneři

(c) 2011 Ortopedie-traumatologie.cz. Články/fotografie není možné přejímat bez písemného souhlasu majitele serveru.