Syndrom Guyonova kanálu

Syndrom Guyonova  kanálu je úžinový syndrom nervus ulnaris, který je utlačen při svém průběhu v oblasti zápěstí do dlaně tzv. Guyonovým  kanálem na malíkové straně zápěstí. Projevuje se brněním 4. -5. prstu ruky, vychudnutím svalů  hypotenaru (malíkové části dlaně). Zhoršení stavu často pozorujeme u cyklistů, nerv je drážděn útlakem z řidítek.

Příznaky

Projevuje se bolestivostí na malíkové straně předloktí s vystřelováním do 4. a 5. prstu ruky, může docházet i k paresteziím (brnění). Dochází k omezení svalové síly ve 4. a 5. prstu ruky, kdy nelze dovřít ruku, a předměty vypadávají ze sevřené dlaně. Bolesti bývají zejména v noci, pacient udává úlevu po protřepání ruky.  Bolesti mohou být i při práci ve vynucené poloze.  Při útlaku dochází k vychudnutí svalů hypotenaru (svaly malíkové části dlaně). Pacient udává omezení až nemožnost aktivního oddálení prstů od sebe.  Při vyšetření bývá positivní tzv. Tinelův příznak, poklep na oblast malíkové strany dlaně v místě útlaku vyvolá bolestivost, či „brnění“ dlaně, 4. a  5.  prstu.  K určení diagnózy je nutné provést tzv. EMG (elektromyografické vyšetření), při kterém se pomocí jemných jehliček zjišťuje průběh elektrického impulzu nervem. Při jeho útlaku se rychlost zpomaluje. Své místo má i vyšetření ultrazvukem, někdy je při něm zaznamenatelné místo útlaku v oblasti Guyonova kanálu, případně rozšíření nervu. Obdobné může prokázat i MR, včetně otoku nervu.

Terapie

Při terapii nejprve zahajujeme, u lehčích stadií úpravou zátěže (změna povolání), pokud je to možné, nebo dlahování  v úlevové poloze, kdy nedochází k útlaku nervu. U těžších stadií je možné provést obstřik Guyomova kanálu kortikoidy, což vede k ústupu otoku a zmenšení komprese nervu, čímž na dobu dočasnou ustupují obtíže.  Pokud neustupují, nebo se navrátí, je nutné operační řešení, kdy se při operaci uvolní nerv v místě útlaku. Po uvolnění mají pacienti většinou rychlou úlevu od bolesti, brnění (parestezie) ustupují postupně za několik týdnů i měsíců. Po operaci je třeba pečovat o jizvu a po odstranění stehů provádět tlakové masáže jizvy, aby se jizva rozvolnila.

Syndrom Guyonova  kanálu

16.01.2016

Ve dnech 10.-12. 2015 proběhlo v Orlandu na Floridě celosvětové sympozium zabývající se moderními trendy v operacích endoprotéz kolenních, kyčelních a ramenních kloubů. Tohoto sympozia se zúčastnil i garant těchto webových stránek doc. MUDr. Jaroslav Pilný, Ph.D., který měl možnost sledovat vystoupení předních světových odborníků věnujících se problematice náhrad kloubů. Setkání bylo velice podnětné a jeho závěry bude moci realizovat na svém pracovišti.