Syndrom kubitálního kanálu, syndrom kubitálního tunelu

Syndrom kubitálního  kanálu je druhým nejčastějším onemocněním nervů patřící do skupiny úžinových syndromů, kdy je nerv utlačen mezi jinými anatomickými strukturami. V tomto případě je utlačen či drážděn  nervus ulnaris v oblasti svého průběhu v oblasti vnitřního epikondylu humeru (vnitřní strana loktu) v tzv. kubitálním kanálu. K útlaku může dojít postupně, nebo akutně při zlomeninách, vykloubeních či zhmožděních v oblasti loketního kloubu.

Příznaky

Projevuje se bolestivostí na malíkové straně předloktí s vystřelováním do 4. a 5. prstu ruky, kde mohou být i parestezie (brnění). Může docházet k omezení svalové síly ve 4. a 5. prstu ruky, nelze dovřít ruku a předměty vypadávají ze sevřené dlaně. Bolesti často bývají v noci, pacient udává úlevu po protřepání ruky.  Bolesti mohou být i při práci ve vynucené poloze.  Při útlaku dochází k vychudnutí svalů hypotenaru (svaly malíkové části dlaně). Pacient udává omezení až nemožnost aktivního oddálení prstů od sebe.  Při vyšetření bývá positivní tzv. Tinelův příznak, poklep na oblast malíkové strany loktu v místě útlaku vyvolá bolestivost či „brnění“ do dlaně, do 4. a  5.  prstu.  K určení diagnózy je nutné provést tzv. EMG (elektromyografické) vyšetření, při kterém se pomocí jemných jehliček zjišťuje průběh elektrického impulzu nervem. Při jeho útlaku se rychlost zpomaluje. Své místo má i vyšetření ultrazvukem, při kterém je někdy zaznamenatelné místo útlaku případně rozšíření nervu. Obdobné může prokázat i MR, včetně otoku nervu.

Terapie

Při terapii nejprve zahajujeme u lehčích stadií úpravu zátěže (změna povolání), pokud to je možné, nebo dlahování v úlevové poloze, kdy nedochází k útlaku nervu. U těžších stadií je možné provést obstřik kubitálního kanálu kortikoidy, což vede k ústupu otoku a zmenšení komprese nervu, čímž na dobu dočasnou ustupují obtíže.  Pokud obtíže neustupují, nebo se navrátí, je nutné operační řešení, při kterém se uvolní nerv v místě útlaku, a to buď klasickou otevřenou technikou, nebo endoskopicky, jen ze dvou vpichů. Po uvolnění pociťují pacienti většinou rychlou úlevu od bolesti, brnění (parestezie) ustupuje postupně za několik týdnů i měsíců. Po operaci je třeba pečovat o jizvu a po odstranění stehů provádět tlakové masáže jizvy, aby se jizva rozvolnila.

Syndrom kubitálního kanálu