Risartróza, artróza karpometakarálního (CMC) kloubu palce ruky.

Risartróza je artrotické postižení CMC kloubu palce ruky, které nejčastěji postihuje ženy v pátém deceniu a později. První příznaky se však objevuji i u mladších pacientek a to nestabilitou s občasnými bolestmi. Příčinou je přetěžování CMC kloubu v terénu nestability ať při hypemobilitě (vrozená zvýšená volnost kloubů) nebo u poúrazové nestability. Příčina poúrazové nestability je stav po přetržení  vazů, které jsou často přehlédnuté a proto neléčené. Rozvoj artrózy také nastává po nedostatečně srovnaných  zlomeninách  v oblasti CMC kloubu. K artróze CMC kloubu dochází i u revmatických chorob, kde revmatické postižení působící na kloubní pouzdro a vazy, což vede k nestabilitě.

Příznaky

Příznaky jsou bolestivost v oblasti CMC kloubu, které se stupňuji v počínajících stadiích po zátěži. V pozdních stadiích jsou i klidové. Pro bolestivost je omezena síla stisku palce a omezen úchop. Pacientky si stěžují na bolesti při takových činnostech jako je otevírání dveří klíčem, uvolnění ruční brzdy v autě či držení hrnečku. Klasická věta je „ já v té ruce nic neudržím“.  V místě bolesti je patrný otok.

Rentgenologická stadia poškození CMC kloubu.

• I.stupeň: normální kloub s rozšířením kloubní štěrbiny (synovitida), může být     rozšířená kloubní štěrbina a naznačena subluxace
  • II.   stupeň: zúžení kloubní štěrbiny a nerovnostmi a osteofyty do 2 mm
  • III.  stupeň: zúžení kloubní štěrbiny a nerovnostmi a osteofyty nad 2 mm
  • IV.  stupeň: artróza CMC kloubu + artróza skafotrapezotrapezoidního kloubu

Léčení

Konzervativní terapie

Léčení postižení CMC kloubu můžeme rozdělit do terapie konzervativní a operační. Konzervativní terapie začíná úpravou režimových opatření, kdy snižujeme zátěž na CMC kloub, pokud je to možné. Ortéza, která stabilizuje palec sice v některých případech může pomoci, ale většinou výrazně omezuje pohyb palce. U časných stadií risartrozy má dobrý efekt podání nesteroidních antirevmatik jak lokálně tak celkově. Mohou se podávat i kortikoidy celkově či analgetika. Velmi dobrý efekt má podávání chondroprotektiv celkově. Z rehabilitační léčby se používá elektroléčba. Použití vířivky nedoporučuji, vzhledem k častým komplikacím algoneurodystrofií. Pokud tato terapie je bez efektu dobrý efekt má aplikace krystalických kortikoidů intraartikulárně.

Operační terapie

Operační terapie je závislá na stupni poškození kloubu. V současné době by k řešení neměla být indikována až těžká stadia
risartrózy, neboť zabránění rozvoji artrózy do těžkých stadií by mělo být cílem naší terapie. Operační postup závisí na stupni poškození a jistě na věku pacienta. Artroskopické metody mohou v časných stadiích pro pacienta nezatěžujícím výkonem vyřešit problém nebo alespoň oddálit následky. K ošetření risartrózy bylo navrženo několik operačních metod.  Zmínili bychom  zde rekonstrukci vazů, interpoziční artroplastiku s resekcí části či celého trapezia, osteotomie baze prvního metakarpu, alloplastiky CMC kloubu (umělé klouby) nebo jeho části a své místo mají i atrodézy CMC kloubu (srůst kloubu). V posledních letech nacházejí
své místo i metody artroskopické.