Analgetika

Analgetika jsou léky sloužící ke zmírnění bolestí. Dělíme je na několik skupin:

1. analgetika/antipyretika – léky s nejslabším účinkem, často ale dostačující k utlumení běžných bolestí. Mezi základní zástupce této skupiny patří paracetamol a metamizol, další látkou této skupiny je propyfenazol. Tato léky mají nejen analgetický a antipyretický, ale také protizánětlivý. Používají se při běžných bolestech doprovázející různá onemocnění. Velmi dobře tlumí bolesti hlavy. Tyto látky řadíme mezi inhibitory eikosanoidy.
  2. Opiová analgetika se dělí na dvě skupiny podle intenzity účinku. Opiodní analgetika fungují na principu vazby na endogenní (v těle obsažené) receptory pro opiáty. Tyto receptory po obsazení vyvolávají účinky opiátů, tedy zvýšení prahu bolestivosti, zlepšení nálady apod. Opiová analgetika se používají k tlumení výrazných nebo dlouhotrvajících bolestí. Jedná se o látky, na které může vzniknout závislost. Jednorázové podání není na škodu, při dlouhodobějším užívání je třeba opatrnosti. Tyto léky mají nežádoucí účinky jakými jsou změny nálady, vážná deprese dechového centra (zejména u morfinu), zácpa aj. Nejpoužívanějšími léky této skupiny jsou petidin, kodein, tramadol, alfentanyl, morfin. Opiová analgetiky se užívají u akutních bolestivých stavů jako jsou infarkt myokardu, kliky, vážná poranění a popáleniny. Používají se také u bolestivých stavů chronických. Tato analgetika velmi výrazně pomáhají u terminálních stadií rakoviny, dokáží pacientovi zajistit bezbolestný a důstojný odchod ze světa.

Analgetika/antipyretika se používají nejčastěji v perorální podobě, opiová analgetika většinou nitrožilně.

S analgetiky je nutné zacházet velmi opatrně, protože zejména při jejich dlouhodobém užívání mohou nastat nežádoucí účinky.

Seznam nejpoužívanějších Analgetik

16.01.2016

Ve dnech 10.-12. 2015 proběhlo v Orlandu na Floridě celosvětové sympozium zabývající se moderními trendy v operacích endoprotéz kolenních, kyčelních a ramenních kloubů. Tohoto sympozia se zúčastnil i garant těchto webových stránek doc. MUDr. Jaroslav Pilný, Ph.D., který měl možnost sledovat vystoupení předních světových odborníků věnujících se problematice náhrad kloubů. Setkání bylo velice podnětné a jeho závěry bude moci realizovat na svém pracovišti.

24.12.2014

Vážení návštěvníci webových stránek ortopedie-traumatologie.cz,
Vzhledem k mému odchodu do Nemocnice Nové Město na Moravě se mění i způsob objednávání k operacím a ambulantnímu vyšetřením.
Pacienti, které jsem již vyšetřil a určil typ operace, se mohou objednávat na mailové adrese pilny@ortopedie-traumatologie.cz, kde jim navrhnu termín operace a pošlu informace k přijetí.
Pacienti, kteří nebyli ještě vyšetření, se mohou objednávat do ambulance na telefonním čísle 566683203, kde jim sestra určí termín vyšetření.

S přáním všeho dobrého v novém roce

05.12.2014

Vážení návštěvníci webových stránek ortopedie-traumatologie.cz,
Dovoluji si vás touto cestou informovat, že odcházím ke dni 31.1.2015 z Ortopedického oddělení Pardubické krajské nemocnice a nastupuji jako primář Ortopedického oddělení Nemocnice Nové Město na Moravě. Bližší informace o možností objednání k vyšetření a operačnímu řešení budou zveřejněny na těchto webových stránkách po 20.12.2014.

S úctou
Jaroslav Pilný