Nesteroidní antirevmatika

Charakteristika

Nejčastěji používanou skupinou léčiv používaných v ortopedické a traumatologické praxi jsou nesteroidní antirevmatika (NSA). Jde o skupinu léčiv, která mají antiflogistický (protizánětlivý), analgetický (protibolestivý), antipyretický (snižuje teplotu těla) účinek a některé mají ještě antiagregační účinek (brání shlukování spojení krevních destiček). Již název ukazuje, že jejich protizánětlivý účinek nemá vliv na hormony lidského těla, jako podobně působící kortikosteroidy. NSA působí v organismu tím, že inhibují (brzdí) tvorbu prostaglandinů, což jsou látky podílející se na vzniku zánětu, blokací enzymu cyklooxygenázy (COX). Prostaglandiny se podílejí v místě zánětu na vzniku otoku, zvýšeného prokrvení, zarudnutí či zvýšení teploty, což se ve svém důsledku projeví bolestí. Nevýhodou blokace tvorby prostaglandinů je, že tyto látky mají významný vliv na ochranu sliznice žaludku a duodena (dvanácterníku), nebo na prokrvení ledvin, a mohou vést ke vzniku nežádoucích účinků. Významným posunem ve vývoji NSA bylo zjištění, že existují dva druhy cyklooxygenázy, tzv. COX I., které se podílí na ochraně sliznice žaludku či prokrvení ledvin a tzv. COX II., která má vliv na vznik zánětlivé reakce. I vývoj NSA vedl k vyvinutí selektivních NSA se sníženým výskytem nežádoucích účinků. Do skupiny léků inhibujících neselektivně COX I. I COX II. patří deriváty kyselina salicylové, ibuprofen, indometacin, diclofenak, naproxen, piroxikam, ketoprofen a další. Druhou skupinou jsou preparáty inhibující převážně COX II., kam patří meloxikam, nimesulid, celekoxib, který inhibuje výhradně COX II.

Indikace

Nesteroidní antirevmatika se používají k tlumení zánětlivé reakce u pacientů s revmatickými onemocněními jako je např. revmatiodní artritida, kde se využívá jejich protizánětlivý efekt. Výborné výsledky mají při podávání u pacientů s degenerativními onemocněními, jako je artróza kloubů, či bolesti zad, kde se využívá nejen protizánětlivý efekt, ale i efekt analgetický (tlumení bolesti). Pro obdobné obtíže se NSA užívají po operacích či zánětech, kdy jsou dobrým doplňkem analgetik.

Nežádoucí účinky

Jak bylo uvedeno výše, mají nesteroidní antirevmatika, zvláště ta neselektivní vliv na sliznici žaludku a střev, a při dlouhodobém podávání mohou způsobovat zažívací obtíže (v literatuře se uvádí 33-46 %) či dokonce žaludeční vředy ( 10-36 %). Riziko poškození sliznice zažívacího ústrojí se výrazně zvyšuje při kombinaci několika druhů NSA. Při dlouhodobém podávání mohou NSA mít vliv na prokrvení ledvin, které se jejich působením snižuje a může vést k jejich poškození. Podávání vysokých dávek nebo jejich kombinace, může dojít ke zvýšení jaterních testů či poškození jater.

Lékové formy

Pro vedlejší účinky se používají různé formy podání NSA. Nejčastější formou jsou tablety či draže, pro děti formou sirupů, které se podávají perorálně (pusou), ale při potížích se zažíváním je možné použít i čípků. Nutno podotknout, že se sice sliznice žaludku formou čípků ochrání, ale vliv na prostaglandiny se nemění. Pro rychlou úlevu například po operaci nebo akutních bolestech zad se používá injekční forma. Své místo má použití NSA v podobě gelů, mastí, sprejů či náplastí, musíme však počítat s omezením prostupnosti do tkání přes bariéru kůže a podkoží, proto se hodí pro terapii šlach i kloubů těsně podkožně uložených.

Kdo by neměl NSA požívat

Nesteroidní antirevmatika by neměli požívat pacienti s aktivním žaludečním vředem, či časně po jeho vyhojení. V tomto případě jsou vhodnější preparáty působící na COX II. (meloxicam, nimesulid, celekoxib), ale i u nich může dojít k aktivaci krvácení. Možné je i současné podávání s preparáty chránícími žaludeční sliznici (helicid, omeprazol..). Dlouhodobé podávání je třeba vždy zvažovat u pacientů s poruchou ledvin a jater.

Na závěr:

Nesteroidní antirevmatika jsou velmi účinné léky, které můžou pacientovi pomoci k odstranění bolestí při zánětlivých nebo degenerativních onemocnění, po úrazech a operacích. Je třeba vždy dodržovat jejich dávkování, nekombinovat je, neboť to může vést ke vzniku nežádoucích účinků.

Seznam nejpoužívanějších NSA

16.01.2016

Ve dnech 10.-12. 2015 proběhlo v Orlandu na Floridě celosvětové sympozium zabývající se moderními trendy v operacích endoprotéz kolenních, kyčelních a ramenních kloubů. Tohoto sympozia se zúčastnil i garant těchto webových stránek doc. MUDr. Jaroslav Pilný, Ph.D., který měl možnost sledovat vystoupení předních světových odborníků věnujících se problematice náhrad kloubů. Setkání bylo velice podnětné a jeho závěry bude moci realizovat na svém pracovišti.

24.12.2014

Vážení návštěvníci webových stránek ortopedie-traumatologie.cz,
Vzhledem k mému odchodu do Nemocnice Nové Město na Moravě se mění i způsob objednávání k operacím a ambulantnímu vyšetřením.
Pacienti, které jsem již vyšetřil a určil typ operace, se mohou objednávat na mailové adrese pilny@ortopedie-traumatologie.cz, kde jim navrhnu termín operace a pošlu informace k přijetí.
Pacienti, kteří nebyli ještě vyšetření, se mohou objednávat do ambulance na telefonním čísle 566683203, kde jim sestra určí termín vyšetření.

S přáním všeho dobrého v novém roce