Antipyretika

Antipyretika jsou léky určené ke snížení tělesné teploty. Řadíme je k lékům nazývaným analgetika-antipyretika a to z toho důvodu, že se jedná o léky, které mají kromě antipyretického účinku také účinky analgetické, tedy bolest zmírňující.

Mezi základní zástupce této skupiny léčiv patří paracetamol, metamizol a propyfenazol. Tyto léky mají kromě již zmíněných účinků, také účinek mírně protizánětlivý.

Antipyretika se používají k léčbě běžných onemocnění, nejčastěji při zánětlivých infekčních chorobách, které jsou doprovázeny zvýšenou tělesnou teplotou až horečkou. U těchto chorob je důležitý i analgetický účinek této skupiny léčiv.

Všechny tyto látky řadíme k tzv. inhibitorům eikosanoidů.

Při užívání paracetamolu musí být dodržováno dávkování. V případě předávkování může dojít k vážnému poškození jater a ledvin.

Mezi nežádoucí účinky těchto léků patří poruchy trávicího ústrojí, při dlouhodobém užívání vznik žaludečního vředu.

Není vhodné tyto léky kombinovat se stimulačnímu látkami, například kofeinem, které sice zvýší účinek léku, ale také zvýší riziko poškození ledvin a jater. Tento fakt je všeobecně znám, ale i přesto existují fixní kombinace právě s kofeinem.

Seznam nejpoužívanějších Antipyretik

16.01.2016

Ve dnech 10.-12. 2015 proběhlo v Orlandu na Floridě celosvětové sympozium zabývající se moderními trendy v operacích endoprotéz kolenních, kyčelních a ramenních kloubů. Tohoto sympozia se zúčastnil i garant těchto webových stránek doc. MUDr. Jaroslav Pilný, Ph.D., který měl možnost sledovat vystoupení předních světových odborníků věnujících se problematice náhrad kloubů. Setkání bylo velice podnětné a jeho závěry bude moci realizovat na svém pracovišti.

24.12.2014

Vážení návštěvníci webových stránek ortopedie-traumatologie.cz,
Vzhledem k mému odchodu do Nemocnice Nové Město na Moravě se mění i způsob objednávání k operacím a ambulantnímu vyšetřením.
Pacienti, které jsem již vyšetřil a určil typ operace, se mohou objednávat na mailové adrese pilny@ortopedie-traumatologie.cz, kde jim navrhnu termín operace a pošlu informace k přijetí.
Pacienti, kteří nebyli ještě vyšetření, se mohou objednávat do ambulance na telefonním čísle 566683203, kde jim sestra určí termín vyšetření.

S přáním všeho dobrého v novém roce

05.12.2014

Vážení návštěvníci webových stránek ortopedie-traumatologie.cz,
Dovoluji si vás touto cestou informovat, že odcházím ke dni 31.1.2015 z Ortopedického oddělení Pardubické krajské nemocnice a nastupuji jako primář Ortopedického oddělení Nemocnice Nové Město na Moravě. Bližší informace o možností objednání k vyšetření a operačnímu řešení budou zveřejněny na těchto webových stránkách po 20.12.2014.

S úctou
Jaroslav Pilný