Cviky při bolestech bederní páteře s overballem

Velice vhodnou pomůckou pro cvičení k posílení bederní páteře je tzv. overball, což je malý pevný míček, který se neúplně nafukuje. Pokud nemáme overball, může nám jej při některých cvicích nahradit jiný předmět, například smotaný ručník.  Uvedené cviky je vhodné cvičit každý den v sérii po třech cvicích.

Pro posílení svalů dna pánevního, svalstva hýžďového a stehenního, což jsou důležité stabilizátory pánve a bederní páteře je vhodný cvik, kdy při lehu na zádech s pokrčenými koleny při výdechu stiskneme koleny míč a podržíme 3-5 vteřin. S nádechem tak povolíme. Ruce jsou položeny při cviku volně podél těla. Obr. 1.

Pokud chceme posilovat i svaly břišní, je vhodný cvik v leže na zádech s napnutými koleny, tlačíme při výdechu koleny proto míči a vydržíme 3-5 vteřin.  Při vdechu povolíme. Při tomto cviku zároveň zapínáme svaly pánve a svaly hýžďové. Obr. 2.

K posílení výše uvedených svalů patří i cvik, kdy v poloze na zádech s pokrčenými koleny s rukama podél těla svíráme koleny míč a zároveň postupně s výdechem zvedáme pánev vzhůru. V konečném postavení tvoří tělo a stehna přímku. V této poloze vdechneme a s výdechem se pomalu vracíme do původní polohy. Obr. 3.

K uvolnění bederní páteře je vhodný cvik, kdy si vleže na zádech overball položíme pod kost křížovou a při výdechu posuneme míč pod bederní páteř a vydržíme 3-5 vteřin. S výdechem míč opět podsuneme pod kost křížovou.   Obr. 4 a,b

 

overball 1

obr. 1

 

overball 2

obr. 2

 

overball 3

obr. 3

 

overball 4a

obr. 4a

 

overball 4b

obr. 4b

 

Novinky

03.01.2019

Vážení návštěvníci webových stránek www.ortopedie-traumatologie.cz, vzhledem k velkému pracovnímu vytížení se garant těchto stránek doc. MUDr. Jaroslav Pilný, Ph.D. rozhodl ukončit činnost diskusního fóra na těchto stránkách. S dalšími dotazy se proto obracejte na své ošetřující v daném oboru a praktické lékaře.

14.09.2018

Garantovi těchto stránek doc. MUDr. Jaroslav Pilný, Ph.D. vyšla začátkem měsíce září další kniha pod názvem ÚRAZY VE SPORTU a jak jim předcházet. Autor se svými spolupracovníky připravily publikaci, kde široké veřejnosti, sportovcům, jejich trenérům představují nejčastější úrazy a přetížení vzniklé při sportu. Představují základní postupy ošeření na sportovišti, principy lékařského ošetření a doby léčení. Práce se věnuje také rehabilitaci po úrazech a operacích. Samostatnou části jsou kapitoly věnované tejpingu.

31.01.2018

Garant těchto stránek doc. MUDr. Jaroslav Pilný, Ph.D. se ve dnech 10.2.-26.2.2018 se zúčastní jako člen lékařského zajištění sportovců ZOH 2018 v Jižní Koreji.

30.10.2017

Garant těchto stránek doc. MUDr. Jaroslav Pilný, Ph.D. zvítězil v konkurzu na docenta Ústavu anatomie Lékařské fakulty Univerzity Karlovy v Hradci Králové. Toto mu umožní kromě operování v Nemocnici Nové Město na Moravě ještě navíc předávat své zkušenosti studentům medicíny v přednáškách z klinické anatomie.

30.12.2016

Vážení návštěvníci webových stránek ORTOPEDIE-TRAUMATOLOGIE.CZ, ctění pacienti, dovolte mi, abych Vám jménem svým i jménem autorů těchto stránek poděkoval za přízeň v roce 2016 a popřál Vám vše krásné v roce 2017.

S úctou Jaroslav Pilný

Syndikovat obsah
 
 

Naši partneři

(c) 2011 Ortopedie-traumatologie.cz. Články/fotografie není možné přejímat bez písemného souhlasu majitele serveru.